Fölszálott a páva

JelenHaz
Szombat, 2019. október 19., 04.51

Székely autonómia – A Székely Hírmondó, háromszéki napilap, nemzeti kirakat emberei

 
 
2008. augusztus 18., 17.00
Hétfõ

A kilencvenes évek elején, a Pécsi Értelmiségi Klub meghívottja voltam. Ahol meg voltam szállva, Csordás Gábor költőéknél, egy rövid, figyelmeztető bemutatását kaptam a klubnak.

Gábor szerint, az értelmiségi klub egy MSZP társaság, amely egy néhány el nem kötelezett neves embert tart a kirakatban, hogy kifele hitelt adjon a társaságnak. A helyszínen meggyőződtem, hogy igaza volt.

A Székely Hírmondó, székelyföldi napilap –, amely rmd-eszes politikusok, Antal Árpád András és Tamás Sándor volt képviselők tulajdona, jelenleg az első Sepsiszentgyörgy város polgármestere, a második a megyei tanács elnöke, - ugyan ezt a cselt vetette be, csak egy kicsit más formában. Hogy nemzetinek tűnjön a lap, két kemény jobbos kapott rovatot, Kádár Gyula történelemtanár és Borbély Zsolt Attila publicista.

Kádár írásainál érdemes elidőzni. A történelemtanár szerint, a mostani román politikusoknak szégyellniük kellene magukat azért, hogy a székelyek által a tatároktól megtisztított Moldvába, Máramarosból, beköltöztette népét a román vajda - és tragédiánkra el is szaporodtak. Hát, ezen logika alapján akkor a mai magyar politikusoknak kellene szégyenkezniük, például a morvák leszármazottai előtt. A másik kijelentése Kádárnak, hogy Erdélyben, a két náció akkor fog békében élni, amikor a románok megismerik, Erdély igaz történelmét, természetesen a Kádár félét. Kádár úr meg volt botránkozva, hogy Marosvásárhelyt, a román diáklány, akit megkérdett Erdély történelme felől, nem ismerte az egyedül igaz magyar változatott. Ugye román jobbosok ugyan azt állítják, hogy csak nekik van igazuk.

Kádár úr egy dolgot nem tud, hogy a történelem puszta ismerete, az elmében való puszta elraktározása, nem a legerősebb nemzeti megtartó erő. A mítosz, az ami igazán megtart, ezt felismerte Arany. Mi szidjuk a románokat, hogy a római eredetük hazugság. De egy dolgot elfeledünk észrevenni, hogy a történelmi hazugság, mitikus nemzetteremtő erőként működött a románságnál, igazi nemzeti öntudatott adott nekik. Nem beszélve arról, amit Kolozsvári Grandpierre Emil ír, a múltszázad elején, hogy a kolozsvári román gyerek ismerte a dákó-román mítoszt, de a magyar gyerekek nem ismerték saját nemzetük eredetét. Na, de az izgalmas az, hogy az ortodoxiában, magas szinten nem nagyon lelkesednek a román nép latinitásáért, mert az ősi riválist hozza be nekik, a latin katolikus egyházat.

Érdemes Borbély Zsolt Attilát is bemutatni. Valamikor, 199O-ben még a bálványosi táborban egyet értettünk, mert akkor még Németh László Kisebbségben mély-magyar óceán vizein kalózkodtam, na de azóta sok idő eltelt. Zsolttal kapcsolatban csak annyit említek meg, hogy neki a kedvenc témája a nemzetközi nagytőke amely a nemzetet veszélyezteti, ezzel riogatja a szegény székelyeket. Az anyagiak, a tőke világuralma, egy birtoklásra épülő világszemléletben és életformában gyökerezik. A tőke egy életideállal biztosítja uralmát, amit a megfelelő manipulációval gyakorlattá is tud tetetni, - fogyasztókká degenerálja az embereket. Zsolt, arról megfeledkezik, hogy a birtoklásra épülő életideált és gyakorlatot el kell vetni és csak akkor szűnik meg a tőke világuralma, enélkül csak puszta újságpapír fogyasztás és néphülyítés a nagytőkét szidni. A nyugat elutasításában, az iszlám a legkövetkezetesebb, mert nagy hangsúlyt fektet a nyugatin életforma elutasítására.

Na, de miért kellettek egy rmd-eszes lapnak ilyen kirakat magyarok? Az MPP színrelépése miatt, amely Orbánék mesterséges kreálmánya néhány erőlködő felhasználásával, és amely az autonómiát és a nemzeti szónoklatokat vette elő. A Székely Hírmondónak azért kellettek a kirakat magyarok, hogy leszerelje az MPP nemzeties diszkurzusát. Ezt a célt szolgálta, hogy az RMDSZ is ugyan csak az autonómialovat nyergelte meg. Nagyon jó érzékkel, a választások előtt, képviselőként a fenn említett akkor még képviselők, a Román Parlamentben, a román honatya testvéreknek, előadást tartottak a nyugati autonómia modellekről, hogy az RMDSZ is autonómiásnak tűnjék a választóknak, - hangsúlyozom csak tűnni akartak. Sárközi, francia elnök klasszikus trükkje az RMDSZ-nem is bevált, az MPP szájából kivette a nemzeti kígyóbűvölő és autonómia varázsló furulyát a helyhatósági választások ezt bizonyítják. Úgy néz ki, hogy rmd-eszesek szájában kábítóbban szólt a furulya.

Úgy tűnt nekem, hogy az RMDSZ-nek nagyon könnyen ment a nemzeti furulya kivétele az MPP szájából. Ez nekem azt mondja, hogy az MPP-nemnek nincs igazi pártidentitása, - nem is lehet, mert Orbánék mesterséges kreálmánya.  Az ilyen könnyen legyőzött nemzeti pártról az is elmondható, és ez  nagyon lesújtó egy nemzeti pártra nézve, hogy nincs is igazi nemzeti identitása, igazi mondanivalója nincs az erdélyi magyarság számára.

Az MPP, már indulásában azzal kellett volna megkülönböztesse magát az RMDSZ-től, hogy gyakorlatban radikálisabb. Mit jelentett volna ez? Az RNDSZ azt mondja, hogy európain békésen harcol. Na de a polgári engedetlenség törvényes formái is azok közé tartoznak, amit az RMDSZ nem vet be, túlzotan bízik az Unióban és a párbeszédben. A Polgáriaknak épp ezt a hiányosságát kellett volna kihasználniuk az RMDSZ-nek és nem hiszem, hogy az RMDSZ-nek ínyére lett volna leutánozni a polgáriak egy esetleges tettekben is megnyilvánuló radikalizmusát. Amikor én az erőszakmentességre gondolok, az autonómiáért való harcban, egy fajta gandhizmusra gondolok.

Erre adok egy gyakorlati példát. Sepsiszentgyörgyön, mint már írtam, gondolom, hogy továbbra sem változott a helyzet, a telekkönyvi hivatalban, a közönségszolgálati két hölgy nem beszélnek magyarul és ez történik egy 75 százalékosan székely városban, - szégyen, ennyi autonómia duma után. Na mi lenne, ha az MPP megszervezne, egy táblás tiltakozást az intézmény előtt, ha nem lenne eredménye, akkor egy háromnapos, néhány személyes ülő éhségsztrájk csak az intézmény előtt.

Nekünk a terror nem menne, mert egy nagyon erős, intézményes terrorszervezettel találnánk magunkat szemben, mely magát az országot tartja kézben, ezért nehéz nekünk az autonómia harc, a nemzeti tunya szónoklatokat leszámítva.

Nagy Attila (Puli)


Szóljon hozzá
CAPTCHA Image
Hozzászólt: Dr. Borbély Zsolt Attila / Hétfõ, 2008. szeptember 01., 11.17 Válaszoljál rá! Válaszoljál rá!

Kedves Nagy Molnár József, sajnos nem tudok Önnel maradéktalanul egyetérteni. Egyrészt a Krónika jónéhány olyan tényfeltáró riportot közölt, mely komoly érdekeket sértett, másrészt az Előrés hasonlat sem állja meg a helyét, hisz akkor nem lehetett a fennálló hatalmat bírálni, ma lehet és sokan élnek is a lehetőséggel. Akkor nem lehetett nemzetépítő, a múlttal foglalkozó, a magyar öntudatot ápoló cikkeket írni, ma lehet s ha nem is elegen, de sokan élnek a lehetőséggel. (A Nyugati Jelen hasábjain is.) S hosszan folytathatnám.

Az igaz, hogy a Communitas-on csüggés egy negatív jelenség, de azért ne általánosítsunk.
Még a Communitason újságok is sokkal jobbak a múlt rendszerbelieknél.

Ami a két tábort illeti: ha ismeri írásaimat, tudhatja, hogy nem vagyok szemellenzős FIDESZ-hívő, ugyanakkor hatalmas igazságtalanságnak tartom a nemzet- és országrombolásra szakosodott MSZPt egy napon emlegetni a Fidesz-szel, amely számtalan hibájával együtt, de az ország s nemzet építésére törekedett.

Végül: a jó és rossz tekintetében egyetértünk.
A mai kormány maga a rossz.
A FIDESz-en belül is jelen van a rossz, e szerencsére nem egyeduralkodó. Ez ennyire egyszerű.
Hozzászólt: Nagy Molnár József / Szerda, 2008. augusztus 27., 15.33 Válaszoljál rá! Válaszoljál rá!

A félreértések elkerülése végett nem vagyok Nagy Attila rokona. Szellemi rokona az igen. Kedves Borbély Zsolt Attila az rdélyi magyar újságírásnak nincsenek tényfeltáró riportjai. Az erdélyi magyar újságírás nem sokban különbözik a valamikori Előre szellemiségétől. Az erdélyi magyar újságírás mindennel foglalkozik kivéve az igazán lényeges dolgokat. majdnem mind a Communitas emlőjén csüggnek és amit belőle szívnak az kerül a papírra. Remélem megúszom kisebb helyesírásra vonatkozó kritikával. A pártokat meg hagyjuk most. Ez mesterséges megosztása a társadalomnak. Két színtársulat jobb és baloldali szereplői a pártkatonák. A társadalmi megosztás a jó és a rossz között kellene húzódjon.
Hozzászólt: Dr. Borbély Zsolt Attila / Vasárnap, 2008. augusztus 24., 23.13 Válaszoljál rá! Válaszoljál rá!

S még egy: a Hírmondó nem napilap hanem hetilap.

Az írást pedig érdemes elolvasni még egyszer felküldés előtt, mert jelen formájában hemzseg az elütésektől. (Hogy jóindulatú legyek... :)
Hozzászólt: Dr. Borbély Zsolt Attila / Vasárnap, 2008. augusztus 24., 23.11 Válaszoljál rá! Válaszoljál rá!

S akkor arról is amivel egyetértek: igen, helyes lenne eszközökben radikalizálódni, indokolt lenne minden alkotmányos eszköz bevetése. Csak hát ezen az oldalon nincs pénz, nincs infrastruktúra, nincs középgárda, mindent az a párszáz ember csinál, már ha vannak annyian.

Az MPP mellesleg egyáltalán nem Orbán kreálmánya, sőt. Viktor éppenséggel mindent megpróbált, hogy benntartsa az elégedetlenkedőket az RMDSZben. Erre véletlenül volt rálátásom...
Miután viszont létrejött az autonomista párt, nagyon karakánul és saját politikai tőkéjét kockáztatva melléállt. Szép gesztus volt, csak mint utólag megtudtuk, sajnos nem túl hatékony.
Hozzászólt: Dr. Borbély Zsolt Attila / Vasárnap, 2008. augusztus 24., 23.03 Válaszoljál rá! Válaszoljál rá!

Az írás fő mondanivalója ha jól értem, hogy egy RMDSZ-es lap kirakatembere lettem. A szerző nem mondja, hogy mégis mikor, de halványan arra utal, hogy mostanság, amikor a lap az "osztályharc élesedésével" elég egyértelműen az RMDSZ mellé állt.
Holott jómagam lassan tíz esztendeje irogatok a Székely Hírmondóba kisebb szövegeket az anyaországi politika aktuális témáiról.
Nem hinném, hogy Székely Hírmondós tevékenységem által gyengülne a nemzeti oldal. Viszont talán sikerül néhány fontos nemzetpolitikai összefüggés felismerésére serkentenem a lap olvasótáborának egy részét, zömmel olyan embereket, akik vélhetőleg nem olvassák azokat a lapokat (Erdélyi Napló, Kapu) ahol közölni szoktam.

Ami a globalizmust illeti, egyáltalán nem értek egyet a szerzővel abban, hogy addig nem érdemes erre szót vesztegetni, amíg az egész társadalom viszonyuláskultúrája, metaparadigmája meg nem változik. Sőt. Többek között éppenséggel a média felelőssége a közösségi viszonyulás- és magatartáskultúra pozitív irányban való befolyásolása.
Hozzászólt: Elen / Kedd, 2008. augusztus 19., 11.49 Válaszoljál rá! Válaszoljál rá!

Koppánynak :)Így van.
Hozzászólt: Koppány / Hétfõ, 2008. augusztus 18., 23.59 Válaszoljál rá! Válaszoljál rá!

Nincs gond Elen, azt is olvastam. Bar szedett-vedett az iras, vannak benne vitara osztonzo gondolatok is. A talalast kifogasoltam.
Hozzászólt: Elen / Hétfõ, 2008. augusztus 18., 23.21 Válaszoljál rá! Válaszoljál rá!

A lényeget olvasd Koppány kérlek!Az a szomoru,hogy nagyon sok benne az igazság.Senki nem lehet akkora ellenségünk, mint mi önmagunknak.
Hozzászólt: Koppány / Hétfõ, 2008. augusztus 18., 21.58 Válaszoljál rá! Válaszoljál rá!

Van itt is elég nyakatekert "fogalmazvány"... Vesszők össze-vissza... Nézelődőnek bizonyára nem volt türelme végigolvasni.
Hozzászólt: nézelődő / Hétfõ, 2008. augusztus 18., 18.27 Válaszoljál rá! Válaszoljál rá!

meg voltam szállva, Csordás Gábor költőéknél = Csordás Gábor költőéknél szálltam meg

egy rövid, figyelmeztető bemutatását kaptam a klubnak = aki röviden bemutatta a klubot

...

Jelen
Puskel Péter
Communitas
'