Fresh Corner
Hétfõ, 2019. április 22., 23.34

Nem történt templomfoglalás

Az elmúlt hetekben Lászlóvár (Coronini) polgármestere illetve a dunaszentilonai  cseh nyelvű baptista gyülekezetének  gondnoka attól félt, hogy a helységben megjelenő resicabányai református lelkész és egyházi elöljáró szándéka lenne a volt református templom visszafoglalása. 

Köztudott, hogy az 1895-ben épült református templomot 1982-ben baptista gyülekezet vette át és használta illetve használja ma is istentiszteleti alkalmakra. Már 1978-ban írásban jelzik a cseh reformátusok, hogy áttérnek a baptista vallásra, mivel a református egyház már nem tudta gondozni a gyülekezetet és mivel a településen egyre inkább terjedt az említett neoprotestáns felekezet. Az átvétel évében felújították a templom tetőszerkezetét, illetve a templom belsejét is, a szószék helyére keresztelő medence épült. Utolsó nagy javítás 2001-ben volt.

A már említett két  resicabányai egyházi személyiség célja tulajdonképpen a református egyház tulajdonában levő földbirtok feltérképezése, számbavétele volt. A látogatást hosszabb kutatómunka előzte meg, a megyeszékhelyen, a Kataszteri Hivatal irattárában levő hivatalos okmányok megszerzése, a lászlóvári polgármesteri hivatallal való egyeztetés. Hasznosnak bizonyult a sok fáradozás, jelen pillanatban sikerült feltérképezni a földbirtokot valamint helyszíni terepszemlét tartani.

Érdemes hát megtekinteni a Dunaszentilonán levő templomot, környékünkön ritkaság az ilyen.

Szóljon hozzá
CAPTCHA Image
Hozzászólt: Gabriella / Vasárnap, 2009. július 12., 15.53 Válaszoljál rá! Válaszoljál rá!

Isten Igéje kétélű éles kard. Megöl de megis elevenít.
Hozzászólt: :( / Szombat, 2009. július 11., 23.12 Válaszoljál rá! Válaszoljál rá!

:)
Hozzászólt: Makay Botond / Szombat, 2009. július 11., 14.41 Válaszoljál rá! Válaszoljál rá!

Köszönöm, kedves Felvidéki, hogy így kiegészítette. Nem úgy a csámpás és jellemtelen :(.nek, aki feltehetően egy emberszabású, aki Isten igéjével is csak ölni tud.
Hozzászólt: egy Felvidéki / Péntek, 2009. július 10., 22.06 Válaszoljál rá! Válaszoljál rá!

Érdekes ez a téma.
Jól ismerem csehországot és a huszitákat akik közül rengetegen menekültek hajdan magyarországra a vallásüldözés elöl.
Mivel kevés saját papjuk volt és ilyen egyház magyarországon nem létezett gyakran olvadtak be református és evangélikus gyülekezetekbe.
Késöbb mikor megengedték a szabad vallásgyakorlást egy csomó magyar pap ment csehországba segitteni és sokszor a gyülekezet az ö vallásukat vette át.
Érdekes a Pozsony közelében levő Réte magyar református falu esete ahol egy régi épületet a helyiek huszita templomnak hivtak, pedig semmi nyoma se volt annak hogy ott husziták lettek volna. A rendszerváltás után viszont megjelent a faluban egy cseh falu küldöttsége akiknek pontos feljegyzéseik voltak arrol hogy 300 éve az őseik ide menekültek a vallási üldözések elöl és a magyar falu befogadta őket.300 év elteltével jöttek ezt megköszönni!
Azóta is rendszeresen látogatják egymást.
Hozzászólt: :( / Péntek, 2009. július 10., 01.50 Válaszoljál rá! Válaszoljál rá!

Krisztus mintha azt mondta volna: De köztetek ne így legyen! Tudjátok kedves Előljáróink, hogy azért nem tér meg a gonosz az Ő utairól, mert nem tudja, hogy van más út is?!
Hozzászólt: Makay Botond / Szerda, 2009. július 08., 18.08 Válaszoljál rá! Válaszoljál rá!

Neked is igazad van, Júlia, de nekem is.
Egyházi hovatartozandóság szempontjából a reformátusokhoz tartoztak, de husziták voltak. Ezt Dusek Frigyes egykori nagyperegi cseh lelkész mondotta, illetve tartotta fontosnak hangsúlyozni. Akkor még a saját szertartáskönyvük szerint végezték a szolgálatokat. Nagyperegen. Dunaszentilonán a már említett határzóna miatt nem mehetett rendszeresen a Tito ideje alatt. A huszita vallás egyébiránt nem volt bejegyzett az akkori romániában. Ma a "más" kategóriában van. - Hidd el, nem akarok valótlanságokat állítani.
Hozzászólt: Júlia / Kedd, 2009. július 07., 23.30 Válaszoljál rá! Válaszoljál rá!

Makay Botondnak!
Olvasd el az általad leközölt, dr.Higyed István Dunaszentilonáról írt tanulmányát (lásd http://www.banaterra.eu/magyar/M/makay/cikkek/dunaszentilona.htm), ahol igenis cseh református leányegyházról van szó. Ugyanakkor a kezünkben levő telekkönyvi kivonatban is Szentilonai Református Egyház szerepel.
Hozzászólt: Makay Botond / Kedd, 2009. július 07., 22.00 Válaszoljál rá! Válaszoljál rá!

A tisztánlátás kedvéért: a dunaszentilonai gyülekezet sohasem volt református. Cseh-huszita gyülekezetről van szó. Dusek Frigyes nagyperegi cseh anyanyelvű lelkész lett volna hivatott ellátni a gyülekezetet, de egyrészt a jugoszláv határzóna, másrészt a nem-akarás miatt kaptak szimatot az újmoldovai baptisták s térítették át a gyülekezetet.
A cseh-huszita vallás, illetve felekezet részben a református, részben az evangélikus vallásra, illetve istentiszteleti rendtartásra hasonlított. Református jellege csupán azért volt, mert egy ideig Streleczky Sándor klopódiai lelkész szolgált a gyülekezetben havonta egy alkalommal.
A cseh-huszita papok ültözete az evangélikus lutherköpenyhez (Lutherrock) volt hasonló.
Pár évvel ezelőtt a bukaresti TVR1 magyar-adása készített riportot a jelenlétemben és velem együtt erről a közösségről, amely ugyanolyan cseh, mint a helybeli cseh katolikusok, de egymással mai napig sem keverednek, de békességben élnek egymással.

Jelen
Puskel Péter
Communitas
'