JelenHaz
Kedd, 2019. május 21., 17.35
Beszélgetés Matei Vişniec drámaíróval

Ki húzza ki a románok és a magyarok kutyáját a kútból?

Molnos András Csaba, Kiss Attila, Matei Vişniec és Daniela Șilindean a közönségtalálkozón (Pataki fotó)
Molnos András Csaba, Kiss Attila, Matei Vişniec és Daniela Șilindean a közönségtalálkozón (Pataki fotó)

A Csiky Gergely Állami Magyar Színház legutóbbi Kenyérrel a zsebben előadását megtisztelte jelenlétével maga a szerző, Matei Vişniec drámaíró, aki a jól sikerült stúdió-előadás után közönségtalálkozón is részt vett. Az 1987 óta Franciaországban élő, románul és franciául alkotó drámaíró, akinek nagy hatású darabjait több mint 30 országban játszák, Ionesco mellett az egyetlen román származású szerző, akit hazája mellett Franciaországban is elismernek.

A közönségtalálkozón Matei Vişniec-et és a darab szereplőit, Kiss Attila és Molnos András Csaba színművészeket, valamint Balázs Attila direktort dr. Daniela Șilindean egyetemi tanár színikritikus faggatta. Az izgalmas beszélgetésből kiderült, hogy a Kenyérrel a zsebben című darab alaphelyzete – egy istenhátamögötti kiszáradt kút mélyéről kétségbeesetten ugató kutya – a drámaíró valós élményét dolgozza fel. „Amikor a pusztában meghallottam a kutyaugatást, ami egy kiszáradt kútból hallatszott és ráébredtem, hogy egyedül képtelen vagyok segíteni rajta, azonnal arra gondoltam: az a kutya én vagyok, aki a kút mélyén reménytelen helyzetben van. 1984-ban, amikor az eset megtörtént, az egész ország a kút mélyén volt, kilátástalan helyzetben” – mondta Matei Vişniec, aki nagyra értékelte a temesvári előadás díszletét és jelmezeit, a színészek játékát, az eredeti szövegbe beiktatott ismétléseket. „A cselekvésképtelenségüket filozófiai eszmefuttatásokkal igazoló szereplők mintha egy labirintusban tévelyegnének, ahonnan nincs kiút – mondta Matei Vişniec – jellegtelen szürke egyenruhájuk alapján egy gulág lakói is lehetnek, vagy akár az uniformizáló fogyasztói társadalom teremtményei. A darabomat már számtalan változatban és helyszínen láttam, ez volt az egyik legizgalmasabb interpretáció. A sikerült Kenyérrel a zsebben előadások között olyan is volt, ahol egy fehér ember és egy néger játszotta a két szerepet, ami szintén izgalmas értelmezésekre nyújtott lehetőséget. Azt is el tudnám képzelni, hogy egy román és egy magyar ember játssza el a két szerepet, mindenki az anyanyelvén mondaná a szövegét és ezer év után végre sikerülne nekik együtt kihúzni a kutyát a kútból, amiről eddig csak beszéltek, de soha nem történt semmi.”

A kútba esett kutya és az őt kimenteni képtelen, cselekvés helyett csak filozofáló emberek kapcsán a beszélgetés során végül eljutottunk az európai demokráciák jelenlegi helyzetéhez, amelyek úgy tűnik, nem találják a kiutat a kút mélyéről és az emberek már elveszítették a bizalmukat a politikusokban és a demokrácia intézményében egyaránt (lásd sárgamellényesek lázadása).

Igazi intellektuális csemege volt ez a beszélgetés a résztvevők számára, akik korunk egyik nagy drámaíróját és gondolkodóját hallhatták beszélni az európai demokráciák nagy kihívásairól. Köszönjük Matei Vişniec-nek ezt a felejthetetlen beszélgetést és azt az alázatot, amivel a „provinciális” temesvári magyar színház alkotóihoz és közönségéhez viszonyult!


Szóljon hozzá
CAPTCHA Image

Jelen
Puskel Péter
Communitas
'