JelenHaz
Vasárnap, 2019. május 26., 20.38
Angyaljárás a Helios Galériában

Aknay-tárlatnyitóval rajtolt a XXIV. Bánsági Magyar Napok

Szász Enikő TMNSZ-elnök (balról a második) megnyitja a XXIV. Bánsági Magyar Napokat (Pataki fotók)
Szász Enikő TMNSZ-elnök (balról a második) megnyitja a XXIV. Bánsági Magyar Napokat (Pataki fotók)

A temesvári Helios Galériában május 9-én, csütörtökön a Szentendrétől Temesvárig – Aknay János művei a Szepessy-gyűjteményben című tárlatnyitóval indult a XXIV. Bánsági Magyar Napok rendezvénysorozat. Az utóbbi évek egyik legszínvonalasabb temesvári festménykiállítását Szász Enikő, a Temesvári Magyar Nőszövetség elnöke és Novotny Tihamér művészeti író nyitották meg, a Kossuth-díjas festő és szobrászművész, Aknay János és a gyűjtemény tulajdonosának fia, Szepessy Szabolcs jelenlétében.

Szász Enikő, a Bánsági Magyar Napok kezdeményezője és főszervezője a Magyar Művészeti Akadémia főtitkára, dr. Kucsera Tamás Gergely köszöntő levelét tolmácsolta, amelyből az alábbiakban idézünk: „A Magyar Művészeti Akadémia 2014 óta immár 6-dik alkalommal támogatja a Nőszövetség irányításával és számos szervezet összefogásával megvalósuló Bánsági Magyar Napokat (...), amely nem csak elősegíti a magyar közösség megmaradását, de határozott minőségi jelenlétet, összefogást is kinyilvánít rangos  kulturális rendezvényein keresztül. A kulturális hagyomány, a sokszínűség, a határok és az egység koncepciójának kapcsolódása és egymásba ágyazódása adja akadémiánk tagjának, Aknay János művészetének lényegét. Művészetében a konstruktív geometrikus hagyományhoz kapcsolódva bontakoznak ki az élesen körülhatárolt színmezők, a megszabott határok, amelyek újra és újra szembesítenek minket a térbeliség, az elválasztódás tapasztalatával az erős színek konkrét anyagiságán keresztül. A képzőművészetében uralkodó elemmé váló angyal motívum szimbolikája nemcsak az időn és téren átnyúló figyelmet, védelmet sugallja, hanem a transzcendensbe való határátlépés lehetőségét is sejteti úgy, hogy művészetének geometrikus formáin keresztül szemtanúi vagyunk a határoknak, az elválasztódásoknak, ugyanakkor a kapcsolódási lehetőségek dinamikájának is. Művészete nem a szeparációra, hanem az egységességre, a kapcsolódás megteremtésére koncentrál. Az Aknay János képein feltűnő alakok egyszerre tekintenek ki a nézőre a saját térbeli valóságukból és néznek befelé önmagukba, egy pillanatban megélve korlátaikat, de szabadságukat is.”

Művész és műgyűjtő kapcsolatáról, a Szentendrén élő és alkotó Aknay János és a Marosvásárhelyen élő Szepessy László több évtizedes barátságáról beszélt Novotny Tihamér művészeti író, kiemelve, hogy a több száz műkincset magába foglaló Szepessy-gyűjteménynek tekintélyes szelete a most Temesváron kiállított 43 alkotás. A Szepessy-gyűjteményt és az Aknay alkotásokat méltató Novotny Tihamér az Aknay-család erdélyi felmenője, a torockószentgyörgyi Gáspár János szavait idézte: „Csak azt éldelheti” (mai szóval: élvezheti) szellemünk, ami nem unalmas olvasmány, ami izgalmas nyelvi, történelmi és nem utolsósorban „hazafiúi” kaland, a magyar nép szellemi felemelkedésének nagy ka­landja.” Ez a gyűjtemény és benne az Aknay kollekció ilyen nem unalmas olvasmány a két hazába kényszerített magyarok számára – mondta befejezésül a művészeti író.

A szép számú érdeklődő jelenlétében megtartott tárlatnyitó résztvevőit Borbély Bartis Emília színművész angyal-jelmezben fogadta, utalva Aknay János festményeinek egyik kedvenc motívumára, Magyari Etelka színművész pedig előadta Markó Béla Angyal című versét, amely konkrét utalásokat tartalmaz Aknay János művészetére. A jól sikerült tárlatnyitó előadóinak és résztvevőinek Aknay János festőművész köszönte meg közreműködését, illetve a jelenlétét.


Szóljon hozzá
CAPTCHA Image

Jelen
Puskel Péter
Communitas
'