JelenHaz
Csütörtök, 2019. június 20., 17.01

Svejk, zenés komédiaként

A címszerepben Crespo Rodrigo
A címszerepben Crespo Rodrigo

–„ (...) fogja be a száját, maga már beszélt éppen eleget, most én beszélek!

– Parancsára!

– A legtöbb embea ezer évig élne, akkor se tudna annyi sületlenséget összehordani, mint maga az elmúlt néhány hét folyamán. Remélem, hogy ezt már maga is megfigyelte.

– Jelentem alássan, megfigyeltem.”

(Részlet a Svejkből)

 

A nagy regénynek a jelek szerint elkerülhetetlen sorsa, hogy előbb-utóbb a közelebbi vagy későbbi utókor „hozzányúl” és „adaptálja” – színdarabként, filmként stb.

Jaroslav Hašek Švejk(a derék katona kalandjai a világháborúban) c., 1923-ban megjelent terjedelmes, nyomtatásban kb. nyolcszáz oldal körüli regénye ezek közé tartozik.

Jaroslav Hašek sajnálatosan rövid életű, alig negyven évet (1883–1923) élt cseh humorista, szatirikus író volt. A nagy alkotók némelyikének a rövid földi élet is elegendő volt maradandó életmű (lásd pl. Rimbaud, Petőfi stb.) létrehozásához.

Most, a Švejk egyik színpadi adaptációjáról beszélve, megemlítem, hogy a történetet már az 1950-es évek vége felé (mellesleg igen jó, cseh) filmen megörökítették, s azóta, ilyen-amolyan formában, még sokszor. Ami legalább annyit bizonyít, hogy egy fércműhöz nyúlni nyilván nem is érdemes.

Nem akárki az sem – név szerint a magyar Spiró György –, aki a témához újból hozzányúlt: színdarabot írt Hašek regényéből. A Tatabányai Jászai Mari Színház most (2019. május 22–23-án) Aradra hozta az adaptációt. Nem is akármilyen formában: a rendező az Aradi Kamaszínház igazgatója, Tapasztó Ernő, a változat zenei része pedig az ugyancsak aradi Borsos Pál–Éder Enikő (az aradi közönség által nem ismeretlen) pároshoz fűződik.

„Közösen találjuk ki ezeket a dolgokat, és talán a közös munka is segít abban, hogy jó dalok születhessenek. Fontos, hogy mindig dalokat próbálunk írni egy-egy darabnak, nem csak kísérőzenét. Adta magát az ötlet, hogy megpróbáljunk magához a korszakhoz, az első világháború zenei világához igazodni. (...) Ahogy elkezdődött a próbafolyamat, rájöttünk, hogy váltani kell, és egy kevésbé a korszakhoz igazodó, de annak sok elemét felhasználó, sokkal színesebb zenei irányba indultunk el”, mondta el Borsos Pál zeneszerző az Éder Enikővel közösen írt zene kapcsán.

Ami, mindezeken túl, felül a színházlátogató közönségben megmaradhat: hogy milyen („katarktikus”) élményt keltett benne az előadás.

Amit meggyőződéssel állíthatok: az előadás (a rendező érdemére legyen mondva) számos eredeti, vagy jól bevált ötlettel állt elő a szereplők mozgatása, a tánc- és egyéb jelenetek beiktatása tekintetében, s az eredeti darab mondanivalójának szellemében nagyjából hű képet nyújt a XX. század elejének egyik ikonikus alkotásáról.

A „másolat, utánérzés” megjelenítése ritkán éri el az eredeti szöveg visszaadását. Mai „rohanó” világunkban – amelyben állítólag nemigen olvasnak már irodalmat az emberek, azt sem tudjuk, hogy a XX. század egyik (vitán felüli) jelentős alkotását, a Svejket hányan olvasták.

A tatabányaiak s az aradiak közös produkciója révén most, 2019 májusának vége felé néhány százan, aradiak, közelebb kerültek egy zseniális cseh szerző művéhez.


Szóljon hozzá
CAPTCHA Image

Jelen
Puskel Péter
Communitas
'