JelenHaz
Kedd, 2019. december 10., 15.21

Varga Katalin: valóság és film

Tisztázzuk a legelején: Varga Katalin egy 19. századi erdélyi személyiség, valamint egy szakmai körökben nagy sikerű, az elsőfilmes angol Peter Strickland rendezte alkotás címe.


A tájékozottabb harmincasoknak úgy rémlik, V. K. valami kommunista vagy munkásmozgalmi hős, akiről mintha tanultak volna az iskolában... A valóság az, hogy Varga Katalin (1802–1852?) szegény magyar kisnemesi családból származott, házasságából gyermeke nem született, s neve azért maradt fenn, mert – miután egy gazdasági-pénzügyi perében igazságtalan döntés született – a szegény mócok szószólójává vált, s ezért börtönt is szenvedett. (Mellesleg: elfogatásában nagy szerepet játszott Andrei Şaguna ortodox püspök, akinek emlékét utcanév őrzi több romániai helységben, Arad megyében falu is.) Kiszabadulása után rendőri felügyelet alatt élt, halálának dátuma eléggé bizonytalan.

A filmbeli V. K-nak a valódihoz, a „mócok nagyasszonyához” az égvilágon semmi köze, magam legalábbis nem tudtam kapcsolatot felfedezni. Más kor, más sors. A filmbeli V. K-nak ugyanis, miután autóstoppolás közben két férfi megerőszakolta, kisfia született, s amikor férje ezt megtudta, „zabigyerekestül” elűzte házából. A régi, szörnyű traumát hordozó nő megkeresi a két férfit, az egyiket megöli, a másiknak a felesége, tudomást szerezve „szeretett és gyöngéd” férje gyalázatos tettéről, felakasztja magát.Görög sorstragédia, kicsit gyengébb kiadásban. 

A tavalyi román–magyar–angol koprodukció nagy karriert futott be: Berlinben két operatőre (a második legjelentősebbnek számító) Ezüst Medve díjat kapott a művészi hatásért, a film megnyerte az EFA (Európai Filmakadémia) több mint kétezer, a filmiparban dolgozó szakemberének titkos szavazatával a 2009-es év elsőfilmeseinek járó Európa Felfedezettje címet, nagydíjat kapott a koppenhágai és a pöstyéni (Szlovákia) fesztiválokon, a zsűri különdíjjal jutalmazta Mumbaiban (India), Péter Hilda, a kolozsvári magyar színház művésznője a brüsszeli fesztiválon a legjobb női főszereplő lett, és folytathatnánk.  

És itt jön az első kérdés: ildomos, etikus-e a (valamelyes tájékozottságú) nézőt holtbiztosan félrevezető címet választani egy filmnek? Egy tingli-tangli, színvonalban a földgolyó magjának környékén lévő akció- vagy horrorfilmnek persze mindegy, ugyse jegyzi meg a kutya se – no de egy művészfilm-igényűnek? Szerinten határozottan NEM. A Varga Katalin (vagy Katalin Varga, ahogy tetszik) pontosan annyit érne egy nagyon gyakori, „közönséges”, ismeretlen nő nevétől kölcsönzött címmel. A választás azonban két feltételezésre vezet: a rendező, szövegkönyvíró, stáb stb. vagy nem hallott még a V. K. névről (ami, lévén a film erdélyi témájú, hatalmas szegénységi bizonyítvány), vagy igen és úgy vélte: a név éppen ismertsége révén lesz vonzó, s akkor a szándékos félrevezetés távolról sem dicsérendő esete forog fenn.

Nos, a helyenként (sajnálattal írom le) inkább művészieskedő, mint művészi filmre, bevallom, főleg a félrevezetettség okán váltottam jegyet, a vasárnap délutáni egyik előadást az aradi Arta (Művészet) moziban összesen ketten néztük meg. A vetítés végén, az üres széksorokon végigpillantva arra gondoltam: egy átlagos mai fiatal öt perc után otthagyta volna a termet. És nem azért, mert a film rossz, hanem mert a mai fiatal soha senkitől nem tudhatta meg (hacsak nem egy rendkívüli véletlen folytán), milyen az igazi film, mitől, miért lehet jó egy nem bunyós, nem üldözéses, nem fegyverropogásos, irreális jeleneteket nélkülöző alkotás, hogy mitől értéktelen, sőt káros az igénytelen, idióta szappanopera stb. És beleborzongunk, ha végiggondoljuk: soha az emberiség annyi filmet nem nézett, mint korunkban, még azokban az időkben sem, amikor a rengeteg moziterem telt házakkal üzemelt. Ma a televíziócsatornák tucatjain (a helyi viszonyokról beszélek) napjában filmek százai futnak, s valószínűleg kivételnek számít az az ifjú, aki naponta nem lát legalább egyet. Az iskola, a társadalom elképesztően nagy lehetőséget hagy ki, hatalmas öngólt lő, amikor, mondjam így, a filmnézés „tudományát” egyáltalán nem tanítja. 

Mit mondjunk: meg is van az eredménye.

Szóljon hozzá
CAPTCHA Image

Jelen
Puskel Péter
Communitas
'