Arad | Fehér | Hunyad | Krassó | Temes
Jelenidő  |  Álláspont  |  Krónika  |  Sport  |  Gazdaság  |  Kultúra  |  Ifi  |  Egészség  |  Hitélet
Péntek, 2020. augusztus 14., 14.54

Gender

Írta: Jámbor Gyula
2020. június 18., 16.20 Csütörtök / Arad

A szenátus kedden döntő házként megszavazott egy olyan törvénymódosítást, amelynek értelmében minden tanintézményben tilos a genderelmélet oktatása. Az indítványt a Traian Băsescu volt államelnök által védnökölt Népi Mozgalom Párt (PMP) egyik politikusa terjesztette be, aki ortodox teológiát végzett. A kezdeményező kifejtette: a genderelmélet azt népszerűsíti, hogy egy gyermek megválaszthatja a saját nemét, amely akár eltérő lehet a biológiai nemétől. A jogszabályt a PMP mellett a szenátusban többséggel rendelkező Szociáldemokrata Párt is támogatta, a kormányzó Nemzeti Liberális Párt tartózkodott, az RMDSZ-frakció nemmel szavazott. (A Maszol.ro portálról)

 

Tiszta vizet öntöttünk a pohárba: a gender-elmélet a XXI. század eleji Romániában ártalmas, be kell tiltani oktatását, lehetőleg emlegetését is.

A gender szóval és fogalmával kb. ott tartunk, mint jó pár évvel a drónnal, amikor felbukkant, jószerivel senki sem tudta, mi az. Most már tudjuk, de a gender, tiltott lévén, sokáig árnyékban maradhat. Illetve marad az, amit

az Egyesült Államokban pszichológiát is tanult tudós szenátor kiemelt: egy gyermek megválaszthatja a saját nemét, amely akár eltérő lehet a biológiai nemétől.

El kell ismernünk, hogy ilyen eseteket a világsajtó valóban megszellőztetett (emlékezetem szerint svédországi példákra hivatkozva). Talán egy társadalomban, országban legfeljebb tucatnyi eset létezhet – miközben a gyilkosok száma legalább százakban, ezrekben mérhető. Ezeket „letiltani” talán célszerűbb volna, nem beszélve a hozzá nem értő, botcsinálta politikusokról.

A román parlament szenátusa azonban ezekben a nehéz, vírusos időkben – miközben sok fontos törvény elfogadása „időhiány” miatt elmarad vagy csúszik – a gendertörvényt, egyházi nyomásra tüneményes gyorsasággal megszavazta. Ez hiányzott a román nemzetnek. Amelynek döntő többsége, lefogadom, ha hallott is a genderről, nem tudja, mi az.

Elméleti alapjait Simone de Beauvoir francia írónő, egzisztencialista filozófus (Jean-Paul Sartre élettársa) vetette meg az 1940-es évek végén megjelent A második nem c. (nagyszerű) munkájában, a kérdést (amelyben már maga a kifejezés szó szerint is megjelenik) egy pszichiátria professzor, Robert Stoller 1968-ban kiadott művében tisztázta elsőnek. Ebben szerepel a társadalmi nemek tudományának (gender studies) fogalma, amely a tanult (nem biológiai) nemi szerepekkel és azok társadalmi vonatkozásaival foglalkozó diszciplína. A szociológia tárgykörébe tartozó tudományterület azokkal a társadalmi tényezőkkel foglalkozik, amelyekben a nők és a férfiak közötti társadalmi különbségek megmutatkoznak, kifejeződnek.

A „genderelmélet” tehát távolról sem az és annyi, mint amit a külföldön is (a jelek szerint nem sok haszonnal) tanult szenátor mond. De a többiek, ahogy elnézem, nála is kevesebbet tudnak.

Ami azonban törvény, az törvény.

Igaz, közleményben tiltakozott ellene a Kolozsvári Babeş–Bolyai Tudományegyetem, több romániai magyar civilszervezet (az RMDSZ, dicséretére legyen mondva, a törvény ellen szavazott); az egyetem olyan indoklással, hogy megfogalmazása homályos, és a jelenlegi egyetemi programok, kutatások, tanfolyamok és szakirányok megkérdőjelezése mellett fennáll az esélye annak is, hogy egy tudományos elmélet betiltására törekszik.

Volt már ilyenre példa a történelem folyamán. Nem lenne új a nap alatt?

Szóljon hozzá
CAPTCHA Image
Jelen
Puskel Péter
Communitas
www.mti.hu
www.hirkereso.ro
www.hirtv.hu