Arad | Fehér | Hunyad | Krassó | Temes
Jelenidő  |  Álláspont  |  Krónika  |  Sport  |  Gazdaság  |  Kultúra  |  Ifi  |  Egészség  |  Hitélet
Kedd, 2022. május 17., 23.08

Ár és érték, avagy hol az igazság?

Írta: Jámbor Gyula
2021. május 17., 15.16 Hétfõ / Arad

„Nincs igazság”, kiáltotta volt, jó hangosan, hogy sokan hallják, állítólag többször is annak idején a Kolozsvár kellős központjában lévő újságárus bódé üzemeltetője, amikor kliensei a helyi Igazság nevű napilapot kérték.

Ami elfogyott, bár akkoriban a hazai papírmizéria még nem volt akkora, mint egy-két évtizeddel később.

Élő beszédben az igazság és Igazság között lehetetlen különbséget tenni, mindenesetre a történet (több tanú szerint) valóban megesett. Ha nem, akkor is jellemző.

Az alábbi történet azonban teljesen biztos: a New York-i Christie’s aukciós ház (a világ egyik leghíresebbje) árverésén 103,4 millió dollárért kelt el Pablo Picasso a Nő az ablak mellett című festménye, mint a BBC is megírta. Ez az ötödik műve az alkotónak, amely átlépte a százmilliós álomhatárt, olvasni a haszon.hu honlapon.

Nézem a cikkhez mellékelt reprodukciót, s azon töprengek: ha történetesen az én tulajdonomban volna az említett festmény, háromszobás tömbházlakosztályom legpompásabb, majd’ 30 négyzetméteres fogadótermének falán, felkelnék-e kora reggel azzal az elnyomhatatlan  szándékkal, hogy halaszthatatlanul megtekintsem, újra és újra, százmillió dolláros remekemet?

És arra jutottam, hogy nem.

Egyúttal készségesen beismerem tudatlanlanságomat, sőt primitívségemet.

Másrészt azon töprengek, hogy mégis mitől jó százezer dollárt érő ez a festmény.

Nyilván nem a (mondjuk nagyon drága vászon és festék) árától, avagy a művész, tételezzük fel, egészen különleges nagyságú, az alkotásra fordított munkaórákat jutalmazó összegtől. Szegény van Gogh életében csupán egy festményét tudta eladni, azt is akkor pancsernek bizonyult műkereskedő testvérének – ma képei ugyancsak százmillió fölötti pénzekért cserélnek gazdát.

Régóta világos, hogy egy műalkotásban a nevet kell megfizetni.

Persze nem Picasso minden idők legnagyobb (illetve pénzben kifejezve legtöbbet érő) festőművésze. Elképzelni is lehetetlen, mit kóstálna ma a börzén, mondjuk, Leonardo da Vinci Mona Lisája, ha a francia állam árverésre bocsátaná (ami nyilván abszurd gondolat), hisz a Louvre egyik legfontosabb, a beléptidíjakból is igen szép summákat hozó darabja.

Meg, ha nem is francia szerző műve, az országnak egyik szimbólum-féléje.

Mint Romániának, mondjuk, Brâncuşi. (Akinek egy kisméretű, szerintem módfelett felértékelt szobrát pár éve a román állam közadakozásból képtelen volt megvásárolni.)

Szóval: százmillió fölött kelt el egy Picasso-festmény.

Milliméterre hasonlót egy (az átlagot tán csak kicsikét meghaladó akármilyen) román, magyar vagy más nemzetiségű festő meg tudna festeni.

Csakhogy egyikőjük neve sem lenne Pablo Picasso.

Szóljon hozzá
CAPTCHA Image
Jelen
Puskel Péter
Communitas
www.mti.hu
www.hirkereso.ro
www.hirtv.hu