Február

Írta:
2013. február 1. 16:17 (péntek) /

Holnap, gyertyaszentelő Boldogasszony napján a medve állítólag kinéz a barlangjából, és visszaballag, ha meglátja árnyékát, mert akkor hosszú lesz a tél. 

Hogy mit csinál a hazai, kárpátokbeli üdülőhelyeken télen is kukázó medve, arra a népi bölcsesség nem terjed ki, pedig azt is mondja, hogy ilyenkor inkább a farkas ordítson be az ablakon, minthogy kisüssön a nap.

De vajon ha holnap mégis napsütés lenne, rosszkedvünk telét tündöklő nyárrá változtatná-e, mint a Shakespeare-drámában?

Mától, azaz február elsejétől több olyan intézkedés is életbe lépett, amelyeknek aligha örül az ország lakossága. Bár van jó hír is: ilyen az, amely szerint az országos minimálbér 700-ról 750 lejre növekszik, ami konkrétan azt jelenti: ezután egy minimálbérből élő ember – sajnos, túl sok van belőlük – 4,15 lejes órabér helyett majdnem 4,50 lejt kap óránként, tehát picikével többet egy eurónál. Fél év múlva azonban újra örülhet, mert akkor már 800 lesz a minimálbér, óránként tehát majdnem 4,75 lej.

A jó hír után azonban egy sor rossz következhet, mert idén februártól hatályossá vált az új pénzügyi törvénykönyv, amely a mezőgazdasági jövedelmek megadóztatását, az energetikai társaságok számára új taksákat, a mikrovállalatok jövedelmének 3 százalékos megadóztatását írja elő. Az állattenyésztésből, erdőgazdálkodásból, haltenyésztésből élők 16 százalékkal adóznak jövedelmükből a nagyon kevés állattal rendelkezőket kivéve, s a földművesek is, ha 0,5–1,5 hektárnál nagyobb területen termelnek bizonyos növényféléket. A kis és középvállalatok számára 100 ezer euróról 65 ezerre csökkent a felső határ, ezen túl kötelezően jövedelmük 3 százalékát kell adóba befizetniük.

Fájdalmasan érinti a február a gázkitermelőket és -forgalmazókat – az árliberalizálás nyomán keletkezett nyereségeik 60 százaléka adóba fog menni.

A kormány ebből 273,5 millió lejes pluszbevételre számít, ami jövőre az egymilliárdot is meghaladja majd. A gáz- és villamos energia elosztására további adókat is kivetnek februártól, amikortól 5 százalékkal nő a cégeknek szállított gáz ára is, hogy aztán április, július és október elsejétől újabb 5-5, illetve 3 százalékkal emelkedjen. A most kezdődött folyamatból a háztartások sem maradnak ki, ők csak júliusban (8%-os) és októberben (2%) „szállnak be” az árdrágulásba. A baj az, hogy a – még elfogadásra váró – büdzsé valamelyes pluszbevételei is aprópénznek számítanak a bennük tátongó lyukat betöméséhez.

Hozzászólások