Csökkent a munkanélküliségi ráta Aradon (II.)

2012. december 10. 20:48 (hétfő) /

Azzal fejeztük be a cikk első részét, hogy az AJOFM folyamatosan nyomon követi az álláskereső fiatalok helyzetét, igyekszik minden támogatást megadni mielőbbi munkaerőpiaci beilleszkedésükhöz. 

Az elmúlt hetekben, hónapokban számos szakképző és továbbképző kurzust (számítógép-kezelés, szakács, fodrász, kozmetikus, idegen nyelvek stb.) szerveztek számukra, hisz ismereteik gazdagodása, újabb szakma elsajátítása növeli elhelyezkedési esélyüket.

Ezeket a szakképző és továbbképző kurzusokat csupán idén 94, 25. életévét még be nem töltött fiatal és 104, 25-35 év közötti fiatal végezte el. A közelgő új esztendőben újabb szakmai tanfolyamok várnak beindításra.

A fiatalok elhelyezkedését az állam is támogatja, bizonyos kedvezményeket biztosítva munkaadóknak és munkavállalóknak az elmúlt években jóváhagyott, a munkanélküliség visszaszorítását célzó törvények, kormányhatározatok, rendeletek értelmében.

A frissen végzettek munkába állását, alkalmazását elősegítendő, a felsőfokú végzettségű fiatalok foglalkoztatása esetén a munkaadó 12 hónapra megkapja az alkalmazáskor érvényes szociális referenciamutató (700 lej) 1,5-szörösét; a líceumot vagy posztliceális iskolát végzettek esetében a referenciamutató (600 lej) 1,2-szeresét; a szakiskolát, általános iskolát végzettek esetében a referencia mutató (500 lej) értékével egyenlő értékű összeget. Ugyanakkor 12 hónapig mentesül az illető személy vagy személyek utáni kötelező társadalombiztosítás befizetésétől is. Ennek feltétele, hogy az alkalmazó legalább három évig fenntartsa a munkaviszonyt, ellenkező esetben vissza kell fizetnie a juttatást.

Az inasokat alkalma munkáltatók minden személy után 300 lejt kapnak a munkanélküliségi alapból az inas-szerződés lejártáig. A szerződés 12-36 hónapra szólhat. Az inas havi fizetése nem lehet kisebb az országos bruttó minimálbérnél.

A 25 év alatti munkanélkülieket alkalmazó cégek egy évig nem fizetnek az illető személyek után társadalombiztosítást, ha az egy év lejárta után még egy évig alkalmazásban tartják őket.A kedvezmény kizárólag a munkáltatóra érvényes, az alkalmazottnak fizetnie kell a társadalombiztosítási hozzájárulásokat.

A törvényes előírások értelmében az a munkáltató, aki a nyári vakáció hónapjaiban diákokat és egyetemistákat alkalmaz érvényes, meghatározott időre szóló munkaszerződéssel, pénzügyi támogatásként megkapja minden személy után az érvényben lévő szociális referenciamutató összegének 50 százalékát.

A vonatkozó törvényes előírások értelmében azok a frissen végzettek igényelhetik a munkanélküli segélyt az ügynökségnél, akik nem találnak azonnal állást. Ők hat hónapon át havi 300 lejt kaphatnak munkanélküli segélyként. A támogatás odaítélésének feltétele, hogy a tanulmányaik elvégzését követő 60 napon belül kerüljenek az ügynökség nyilvántartásába, mint munkahelyet kereső személyek.

Hozzászólások