A nettó átlagkereset februárban 1414 lej volt, 0,7 százalékkal (10 lejjel) kisebb, mint egy hónappal korábban, de 0,2 százalékkal több, mint 2010 februárjában, a legnagyobb értéket a dohánygyártóknál, a legkisebbet a szálloda- és vendéglátóiparnál jegyezték.
A dohánygyáraknál a nettó átlagkereset 3790 lej volt, a szálloda- és vendéglátóiparban 855 lej – derül ki az Országos Statisztikai Intézet (INS) adataiból.
A bruttó átlagbér 1944 lej volt, 1 százalékkal kisebb, mint az előző hónapban.
Februárban bérnövekedés volt elsősorban az alkalmi prémiumoknak, fizetésemeléseknek köszönhetően, de vannak vállalatok, amelyeknek sikerült nagyobb termelékenységet, bevételeket elérniük. Egyes ágazatokban volt hátralék kifizetés, a korábbi hónapokban egyes, pénzügyi nehézségekkel küszködő cégek fizetés nélküli szabadságra küldték alkalmazottaikat.
A legjelentősebb fizetésnövekedés, 30,4 százalékos, a pénzügyi közvetítéseknél volt, a dohányiparban 27,6 százalékos emelés volt.
Körülbelül 8 százalékkal nőtt a gyógyszeriparban dolgozók fizetése, 8,3 százalékkal a fafeldolgozásban. 4 és 5 százalék közötti növekedés volt a számítógép-, optikai és elektronikai iparban, az italgyártásban és szállításban, 3 és 4 százalék között a kitermelésnél, az informatikában, a kutatásfejlesztésben.
A fizetéscsökkenés elsősorban az előző hónapi prémiumok, a termeléskiesés, a kisebb bevételek miatt volt, illetve egyes cégek anyagi nehézségei miatt.
Legnagyobb arányban, 9-13 százalékkal a távközlésben, a biztosítóknál, a nyugdíjalapnál, a kőolaj- és földgáz-kitermelésénél csökkentek a bérek.
3 és 4 százalék között volt a visszaesés a villanyáram-, hőenergia-, gáztermelő és -szállító cégeknél, a gépkocsijavító-, -szerelő vállalatoknál, a vegyiparban.
Az állami szférában 6,9 százalékkal csökkentek a nettó fizetések januárhoz viszonyítva a közigazgatásban és 1,2 százalékkal a tanügyben. Az egészségügyben és a szociális gondozóknál enyhe, 0,3 százalékos növekedés volt.
2010 júliusához viszonyítva (ekkortól csökkentette a kormány a 118/2010-es törvénnyel a közalkalmazottak bruttó fizetését 25 százalékkal) a februári nettó átlagbér 14,7 százalékkal volt nagyobb a tanügyben, 12,1 százalékkal az egészségügyben és a szociális gondozóknál, 9,4 százalékkal a közigazgatásban.
2010 októberéhez viszonyítva (ez a hónap volt az alapja a 285/2010-es törvény által előírt 15 százalékos béremelésnek) a februári nettó átlagkereset 15,7 százalékkal nőtt a közigazgatásban, 11,8 százalékkal a tanügyben és 10,2 százalékkal az egészségügyben.
(Mediafax)
Hozzászólások