Börtönbe is juthat, aki megszegi a jogszabályt!

Fontos tudnivalók a fiatalkorúak munkavállalásáról

Írta:
2015. november 1. 16:00 (vasárnap) /

Tekintettel arra, hogy az utóbbi időben több cégről is kiderült, hogy illegálisan dolgoztatott fiatalkorúakat, a Területi Munkafelügyelőség (ITM) vezetői célszerűnek tartották felhívni a közvélemény figyelmét néhány, a kiskorúak munkavállalására vonatkozó fontos tudnivalóra. Már csak azért is, mert a törvény kijátszása esetén a munkaadót akár 3 hónaptól 2 évig terjedő szabadságvesztésre is ítélhetik. És az sem árt, ha a szülők is tudják, mire kell(ene) odafigyelniük, amikor gyermekük először munkába áll.

Az ITM illetékesei emlékeztetik a gazdasági alanyokat és mindenkit, aki érintett lehet a témában, hogy a Romániában érvényes (egyébként uniós irányelveket követő) törvények a munkaviszony létesítésének feltételét életkorhoz kötik. A Munkatörvénykönyv szigorúan előírja, hogy csak a 16. életévét betöltő fiatal lehet munkavállaló. Kivételesen a fiatal munkaszerződést köthet 15. életévének a betöltése után is, de csak akkor, ha megszerzi a törvényes képviselője (szülő, gyám, gondnok stb.) hozzájárulását. Példa erre az a helyzet, amikor egy diák az iskolai vakáció alatt ideiglenesen beáll felszolgálónak. Kizárólag a fiatal életkorának, fejlettségének megfelelő munka jöhet szóba, semmi esetre sem olyan tevékenység, mely önmagába véve a veszélyes, kockázatos kategóriába tartozik. Ebben a vonatkozásban szigorúan tilos 15 évesnél fiatalabb személyt alkalmazni.  

Nehezebb, szellemileg és fizikailag jóval megerőltetőbb, veszélyesnek mondható munkát csak a 18. életév betöltése után vállalhat valaki.  

Másik fontos tényező a munka- és a pihenőidőre vonatkozó előírások/szabályok betartása. 18 éves kor alatti fiatalok esetében napi 6 és heti 30 óra engedélyezett. 18 éves kor alatt a fiatalok nem vállalhatnak éjszakai munkát, ugyanakkor 18 éves korig joguk van egy minimum 30 perces munkaközi szünetre, amennyiben naponta 4 és fél óránál többet dolgoznak. A nehéz vagy veszélyes, rendkívüli körülmények között dolgozó alkalmazottakhoz, illetve a fogyatékkal élőkhöz hasonlóan a 18 évnél fiatalabb munkavállalóknak is joguk van a rendes pihenőszabadság mellett még legalább 3 pihenőnaphoz.   

A fiatalkorúak munkaviszonyát a Munkatörvénykönyv mellett szabályozza még a 600/2007-es kormányhatározat (fiatalok munkavédelme), illetve a diákok és egyetemi hallgatók gyakornoki munkájára vonatkozó 258/2007-es törvény.

Hozzászólások