Érvénybe lépett a módosított Munkatörvénykönyv

Írta:
2015. január 26. 17:53 (hétfő) /

Vasárnaptól érvénybe lépett a módosított Munkatörvénykönyv. A Klaus Iohannis államfő által még múlt kedden kihirdetett új jogszabály legfontosabb változásai a pihenőszabadságokra vonatkoznak. A módosítás szerint ezentúl a betegszabadság nem befolyásolja a pihenőszabadság időtartamát, amely egy teljes állású alkalmazott esetén évente legkevesebb 20 fizetett nap. Ha egy alkalmazott valamilyen okból egy naptári évben nem tudja kivenni a teljes pihenőszabadságát, munkaadója köteles a következő naptári évtől számított 18 hónapon belül megadni a megmaradt szabadnapjait. Ha egy alkalmazott indokolatlanul hiányzik a munkahelyéről, vagy fizetetlen szabadságra megy, akkor az illető periódus nem számít bele a szolgálati idejébe. Ugyanakkor a szakmai fejlődést szolgáló képzések miatt kivett szabadságot nem vonják le a szolgálati időből, amelyből továbbá a pihenőszabadságot, az ideiglenes munkaképtelenséget, a szülési szabadságot, a gyermekgondozási szabadságot és a beteg gyerek ápolására kivett időszakot sem vonják le. A pihenőszabadságot nem váltják ki az egyéb típusú szabadságok. A módosítás szerint a pihenőszabadságot javallott kivenni minden évben, de ha az alkalmazott objektív okokból nem tudja felhasználni az összes szabadnapját, amelyet a folyó naptári évben kivehet, akkor a következő naptári évtől számított 18 hónapon belül mindenképpen ki kell vennie. A pihenőszabadság helyett nem lehet fizetni a munkavállalónak, ez csak abban az esetben lehetséges, ha megszűnik a munkaviszonya és még maradtak szabadnapjai.

(Transindex)

 

Hozzászólások