Januártól nő a nyugdíj és a minimálbér

Írta:
2022. december 13. 18:03 (kedd) /

2023. január elsejétől a jelenlegi 2550 lejről 3000 lejre nő az országos bruttó minimálbér.

A teljes munkaidővel alkalmazott munkavállalók bruttó béréből 200 lej adó- és járulékmentes lesz jövőre, az építőiparban a bruttó alapbér minimális szintjét a jelenlegi 3000-ről 4000 lejre emelik.

A munkaügyi minisztérium közleménye szerint a bruttó minimálbér 17,6 százalékkal 450 lejjel emelkedik; a nettó összeg 339 lejjel 1863 lejre nő, ami 22,2 százalékos növekedést jelent. Egy teljes állású – havi 165,333 órás munkaidejű – alkalmazott minimális órabére 18,145 lej lesz januártól.

A közleményben a minisztérium emlékeztet arra, hogy a minimálbér összegéről közösen döntöttek a felek a kormány, a munkaadók és a szakszervezetek képviselőit tömörítő háromoldalú érdekegyeztető tanácsban. A minimálbér megemelése 2 181 134 alkalmazottat érint.

Tíz százalékkal emelik januártól a közalkalmazottak, köztisztviselők, illetve a fegyveres testületek hivatásos állományának alapbérét, míg a nyugdíjpont értéke 12,5 százalékkal 1785 lejre emelkedik.

A jogszabályt ismertető közlemény leszögezi: az állami alkalmazottak alapbéren kívüli juttatásai (a különböző jogcímen megítélt pótlékok) jövőre is a 2022. decemberi szinten maradnak. A túlórát pedig nem fizetik, kizárólag szabadnappal kompenzálják – a fegyveres testületek hivatásos állománya kivételével.

A közjogi méltóságok és tisztségviselők tiszteletdíja 2023-ban is az idei szinten marad.

A havi 3000 lejnél alacsonyabb járandósággal rendelkező nyugdíjasok 2023-ban két egyenlő részre osztott, januárban és októberben folyósítandó nyugdíjkiegészítést kapnak, 1500 lej alatti nyugdíj esetében 1000 lej, 1501 és 2000 lej közötti nyugdíj esetében 800 lej, 2001 és 3000 lej közötti nyugdíj esetében pedig 600 lej összértékben.

Segítséget nyújtanak továbbá az energiaszámlák kifizetésére a 60 év fölötti, 2000 lej alatti jövedelemmel rendelkező nyugdíjasoknak, szintén két részletben, ez 1400 lej háztartásonként.

A fogyatékkal élők 13. havi juttatást kapnak, valamint az inflációhoz igazítják a háborús veteránok és azok özvegyeinek juttatását, amelyet 2018 óta befagyasztottak. A gyermekpénzként ismert gyereknevelési pótlékot is az infláció növekedéséhez igazítják jövőtől.

A közlekedési bírságoknál a büntetőpont értéke nem emelkedik, 2023-ban is 145 lej marad.

Hozzászólások