A visszajelzések szerint felkeltette olvasóink érdeklődését a január 26-án megjelent Minden megadózott jövedelem után fizetni kell egészségbiztosítást című cikk, amely az alábbiakra hívja fel a figyelmet: A 95/2006-os törvény 257. cikkelyének értelmében mindazon személyekre, akik lakás bérbeadásából, osztalékból, kamatból, szellemi tulajdonjogból vagy más megadózott tevékenységből származó jövedelmet realizálnak, vonatkozik az 5,5 százalékos egészségbiztosítási járulék befizetésének kötelezettsége. Vonatkozik ez a szabadfoglalkozású vagy működési engedéllyel rendelkező, független tevékenységet végző személyekre, mezőgazdasági tevékenységből származó, adózásnak alávetett jövedelmet realizálókra. Mindez függetlenül attól, hogy az érintett személy munkaszerződéses alkalmazott (s mint ilyen a munkaadó fizeti az egészségbiztosítását) vagy nyugdíjas. Ha független tevékenységből származó, megadózott jövedelme is van, fizetnie kell az egészségbiztosítást.
Azoknak, akik elmulasztották e járulék befizetését, a nevezett törvény előírásai szerint öt évre visszamenőleg kell eleget tenniük kötelezettségüknek.
E cikk elolvasása után telefonált szerkesztőségünkbe egy kedves nyugdíjas olvasónk. Elmondta, hogy jó két évvel ezelőtt módosult az említett cikkelynek lakás bérbeadásából származó jövedelem után fizetendő egészségbiztosítási járulékra vonatkozó kitétele. Erről az Arad Megyei Egészségbiztosítási Pénztárnál tájékoztatták: nyugdíjasokra már nem vonatkozik a befizetési kötelezettség. Azt javasolta, írjunk erről a módosításról, hisz sokakat érdekelhet.
Pontos választ Bianca Găicean jogtanácsostól, a megyei egészségbiztosítási pénztár sajtószóvivőjétől kaptunk: – Valóban van változás. 2008. június 30-a óta nem kell fizetniük lakás bérbeadásából származó jövedelem után azoknak a személyeknek, akik más olyan jövedelmet is realizálnak, amely után fizetik a kötelező egészségbiztosítási járulékot. Ilyen helyzetben vannak a nyugdíjasok is. Viszont azoknak a személyeknek, akik kizárólag lakás bérbeadásából származó jövedelemmel rendelkeznek, fizetniük kell az 5,5 százalékos hozzájárulást.
Hozzászólások