A karácsonyra, húsvétra, március 8-ra adott, 150 lejes értéket meghaladó ajándékok is beleszámítanak a társadalombiztosítási járulék kiszámításához alapul vett összegbe, áll a rendelet-tervezetben, amely a független tevékenységekből származó jövedelmek utáni járulékok növelését is előírja.
A sürgősségi rendelettervezet szerint nem kell társadalombiztosítási járulékot fizetni a temetési támogatásokra, a természeti csapások esetén nyújtott támogatásokra, a szüléskor nyújtott támogatásokra, a súlyos, gyógyíthatatlan betegségben szenvedőknek nyújtott segélyre, az alkalmazottak gyermekeinek adott ajándékokra, az alkalmazottaknak adott ajándékokra, az alkalmazott utazási költségeinek fedezésére nyújtott támogatásra, az üdülési, kezelési támogatásokra.
Ezzel szemben a különféle alkalmakkor nyújtott, 150 lejes értéket maghaladó ajándékok után kötelező a társadalombiztosítási járulék kifizetése.
A tervezet szerint a független tevékenységekből származó jövedelmek után az összeg legalább 25,36%-ának, legtöbb 35%-ának megfelelő járulékot kell fizetni, ez közel kétszerese a jelenlegi adózási szintnek.
A társadalombiztosítási járulék (nyugdíjalapba befizetett járulék) a jelenlegi 10 százalékról 24,42 százalékra, az egészségbiztosítási járulék 5%-ról 8,35 százalékra, a munkanélkülisegély-alapba befizetett összeg pedig 0,5%-ról 0,78%-ra növekedne.
A tervezet révén bevezetnék a 0,85%-os járulékot a szabadságra és betegszabadságra, és a kockázati kategória függvényében 0,15%-0,85% közötti biztosítási járulékot munkabalesetekre és szakmai betegségekre.
Az egészségbiztosítási járulék és a szabadság utáni járulék önkéntes jellegű a kereskedelmi tevékenységekből, szabadfoglalkozásokból, szerzői jogdíjakból származó jövedelemben részesülők számára.
A független tevékenységekből származó jövedelmek után legalább 25,36 százaléknyi járulékot kötelező befizetni, a többi járulék fakultatív.
A jelenleg érvényben levő jogszabály szerint a független tevékenységekből származó jövedelmek után összesen 16,5 százaléknyi járulékot kell fizetni a munkanélkülisegély-alapba, a nyugdíj-alapba és egészségbiztosításra.
A társadalombiztosítási járulék kifizetése nem kötelező azok számára, akik a javak használati jogának eladásából tesznek szert adózandó jövedelemre.
Azok számára is fakultatív a társadalombiztosítási járulék kifizetése, akik a jövedelemadó fizetésére köteles mezőgazdasági tevékenységből tesznek szert jövedelemre.
Az említett kategóriáknak azonban kötelező módon fizetniük kell az egészségbiztosítási járulékot.
A járulékot befizető személyek számára a járulékok kiszámításának alapját öt bruttó átlagbérre korlátozzák, de az alap nem lehet kisebb egy bruttó átlagbérnél.
A 2003/271-es, Adótörvénykönyvre vonatkozó törvényt módosító és kiegészítő tervezetet csütörtökön bocsátották közvitára.
Az elképzelés szerint a jogszabály 2011 január elsejétől lépne életbe.
A tervezet kezdeményezői szerint szükséges a szociális járulékot befizetők körének bővítése, ugyanakkor a társadalmi szolidaritás elvét tiszteletben tartva össze kell hangolni az adófizetők által befizetett összeget a nyújtott szolgáltatásokkal.
(Mediafax)
Hozzászólások