A minimálbér januárra tervezett emeléséhez hasonló intézkedések csökkenthetik az exportőrök versenyképességét a külföldi piacokon, és negatívan hathatnak ki az ország kereskedelmi mérlegére, valamint a lejre – mutat rá legfrissebb elemzésében az ING Bank Románia.
A kereskedelmi mérleg hiánya az idei év első hat hónapjában 3,3 milliárd euróra süllyedt, miután csak júniusban 29,4 százalékkal nőtt a hiány, mivel gyorsabban bővült az import volumene az exportokénál.
A munkaerőpiaci körülményeket, az élelmiszeripari termékek általános forgalmi adójának (áfa/TVA) júniusi csökkentését, valamint a januári áfacsökkentési terveket szem előtt tartva, középtávon az importok masszív növekedésére számíthatunk – derül ki a pénzintézet jelentéséből.
Miközben az importtevékenység júniusban éves szinten 14,4 százalékkal bővült, az exportok 12,4 százalékos növekedést mutattak. A Romániában gyártott termékek iránti kereslet jól alakult mind az Európai Unió tagállamaiban, mind pedig a külső piacokon.
A jó kiviteli adatok azonban „kivételnek bizonyulhatnak” olyan körülmények között, hogy az eurózóna egyes országaiban az elmúlt hónapokban visszaesett a fogyasztói bizalom, ugyanakkor egyes Unión kívüli fontos partnerek nehézségekkel küzdenek – fogalmaznak az ING szakértői.
A kereskedelmi mérleg hiánya nem ad okot azonnali aggodalomra, de közepes távon kockázatokkal lehet számolni – derül ki az elemzésből.
„Elsősorban a nagy fizetésemelések (beleértve azt is, hogy a minimálbér nemrég nőtt, és januártól 14,3 százalékos emelést terveznek) sérülékennyé teszik az exportőröket, mivel nem tudnak hasonlóképpen gyorsan árat és termelékenységet növelni, miközben a versenyképesség csökkenése negatívan hatna ki az exporttevékenységre” – áll a jelentésben.
Egy rosszabb kereskedelmi mérleg negatívan hatna ki a lejre, figyelembe véve az egyesült államokbeli jegybank szerepét betöltő Fed kamatemelési terveit, ami számottevő alapot vonzana a feltörekvő piacokról az amerikai aktívákba.
Január elsejétől 900 lejről 975 lejre nőtt a minimálbér, júliusban pedig elérte az 1050 lejt. A kormány a garantált legkisebb fizetést 2016-tól 1200 lejre tervezi emelni. (MEDIAFAX)
Hozzászólások