A kormány által felelősségvállalással elfogadott új Munkatörvénykönyv megjelent a Hivatalos Közlönyben, miután a jogszabályt kihirdette Traian Băsescu államfő.
Az új Munkatörvénykönyv csütörtökön jelent meg a Hivatalos Közlönyben, röviddel azután, hogy Traian Băsescu államfő aláírta a jogszabály kihirdetéséről szóló rendeletet.
A kormány március 8-án vállalt felelősséget a parlament előtt az új Munkatörvénykönyvért. Az ellenzék bizalmatlansági indítványt nyújtott be, de azt elutasították.
A Szociáldemokrata Párt és a nemzeti Liberális Párt az Alkotmánybíróságon támadta meg a jogszabályt, kifogásolva a felelősségvállalási eljárást és a Munkatörvénykönyv bizonyos tartalmi elemeit. A taláros testület március 23-án elutasította az ellenzék óvását.
A Munkatörvénykönyv módosításáról szóló tárgyalások tavaly decemberben kezdődtek, majd januárra, végül márciusra tolták ki a tárgyalások határidejét. Végül a kormány egy olyan változatért vállalt felelősséget, amely a szakszervezetek és a munkáltatók javaslatainak igen kis hányadát tartalmazta.
Gyakorlatilag a kormány az eredetileg közzétett változathoz közel álló formájában fogadta el a jogszabályt, a tervezet végső változatában a koalíciós honatyák által megfogalmazott 144 javaslatból csak nyolcat fogadtak el.
Az új Munkatörvénykönyvbe beiktatták azt az előírást, mely szerint a tömeges elbocsátás keretében állás nélkül maradt alkalmazott 45 napon belül versenyvizsga és próbaidő nélkül prioritást élvez az esetleges újraalkalmazáskor.
Az új Munkatörvénykönyv bevezeti a gyakorlatozás időszakát is a felsőfokú végzettséggel rendelkező esetében. Gyakorlatozásnak számít az első hat hónap munka. Kivételt képeznek ezen szabály alól azok a szakmák, amelyek esetében a gyakorlatozást külön törvény szabályozza. A gyakorlat időszaka végén a munkáltató kötelező módon igazolást ad ki, amelyet láttamoz a területi munkaügyi felügyelőség.
A dokumentum szerint próbaidőre legtöbb 12 hónapon át lehet különböző alkalmazottakat felvenni ugyanarra az állásra.
A törvény szabályozza az egyéni teljesítményre vonatkozó előírásokat is.
A kormány által elfogadott változat szerint a kollektív tárgyalásokról szóló cikkely előírja, hogy „a felek képviseletének biztosítása, a tárgyalási folyamat és a kollektív munkaszerződések megkötésének folyamata a törvény előírásai szerint történik”.
Az eredeti változatban ez a cikkely azt írta volna elő, hogy különleges törvény szabályozza ezeket.
A felmondási idő nem lehet hosszabb 20 munkanapnál a végrehajtó munkakörben dolgozók számára és 45 munkanapnál a vezetői tisztségben dolgozók számára.
A tervezet szerint az éjszakai munka után járó pótlék 15 százalékról 25 százalékra nő.
Az új jogszabály szigorítja a feketemunkáért járó büntetéseket.
Hozzászólások