Érvényben az új adótörvénykönyv

Írta:
2016. január 5. 18:02 (kedd) /

Idén január elsejétől lépett életbe az új adótörvénykönyv, melynek leglátványosabb hozadéka az áfa (TVA) csökkentése. Ezen túl azonban közel száz lényeges módosítás történt a korábbi jogszabályhoz képest, melyeknek jelentős része közvetlenül befolyásolja az egyéni, családi költségvetéseket is.

 

 

Jelentős mértékben csökkent az áfa

 

Az áfa általános, 20%-ra való csökkentéséről mindenki értesült, hiszen a boltokban is jókora színes árcédulák hirdetik: mennyivel lettek olcsóbbak a termékek. Az élelmiszereket ez az árcsökkenés nem érinti, hiszen esetükben már tavaly júniusban 9%-ra redukálták az adót. Idén január elsejétől viszont szintén 9%-os áruforgalmi adót fizetnek a gyógyszerforgalmazók, a vendéglátó-ipari egységek (beleértve a cateringet is), valamint a vízszolgáltatók. Vízszámláinkon tehát lényegesn kisebb összegek kellene szerepeljenek tavalyhoz képest. Ennek különösképpen a gazdálkodók láthatják hasznát! Körülbelül 3,5 százalék csökkenéssel tükröződik az áfa módosulása az áramszámlákon is. A gáz ára azonban egyelőre nem módosul. Az ipari fogyasztók az év közepétől számíthatnak 5-6 százalékos árcsökkenésre, az egyéni fogyasztók azonban nem igazán fogják érzékelni ezt, hiszen az IMF-el kötött egyezség értelmében 2018-ig évente 5%-kal emelkedik a gáz fogyasztói ára Romániában. Úgyszintén, az üzemanyag fogyasztói árába foglalt adó csökkenését sem biztos, hogy teljes mértékben, illetve hosszabb ideig érzékelni fogjuk, hiszen itt hathatós „beleszólása” van a kőolaj világpiaci árának is.

 

Egy hideg, egy meleg

 

Az új adótörvénykönyv jelentős változásokat tartogat a vállalkozó szféra számára is. A jó hír, hogy a részvényekből, illetve egyéb társasági érdekeltségekből származó jövedelem osztalékadója 16 százalékról 5 százalékra mérséklődik.

A kis és középvállalatoknak beígért differenciált adózás csak részlegesen került be a jogszabály végső változatába, de pozitív változás, hogy az újonnan alapított kisvállalkozásoknak, legalább egy alkalmazott foglalkoztatása esetén az első esztendőben csupán 1 százalékos adót kell fizetniük.

Az egyéni vállalkozói engedéllyel rendelkezőknek (PFA) azonban igencsak megkeseríti az életét az új jogszabály. Hiszen eddig, ha egyéni vállalkozásuk mellett munkavállalói viszonyban is álltak, akkor csak utóbbi után kellett társadalombiztosítási hozzájárulást fizetniük. Idéntől azonban az összes jövedelmükre kiróják az illetékeket.

 

Megugrottak a telekadók

 

Az ingatlantulajdonosok szintén keserű szájízzel maradhatnak az idei adótartozásaik kifizetése után. Az új adótörvénykönyv szerint ugyanis a beépített telekrészekért is jár a területadó és az önkormányzatoknak lehetőségük nyílik, hogy 3 éven belül az eddigi 20 helyett 50 százalékkal emeljék az ingatlanadókat. Így a legtöbb településen már idéntől 25 %-kal magasabb adót szabtak meg. Nem túl kedvező módosítás az sem, hogy a épületadót ezután a lakás vagy a ház rendeltetése alapján számolják, függetlenül attól hogy a tulajdonos jogi vagy magánszemély. A lakóingatlanok esetében a kormány által meghatározott adókulcs 0,08 és 0,2 százalékos, míg a gazdasági vagy más tevékenységre használt ingatlanok esetében 0,2 és 1,3 százalék között alakul az érték. Ez azt jelenti, hogy a nem lakóházként használt ingatlannal rendelkező magánszemélyeknek januártól ugyanannyi adót kell fizetniük, mint a cégeknek, ez a mostani értéknek legalább kétszeresét, de akár tízszeresét is jelentheti. A több lakással rendelkezőkre kirótt eddigi progresszív adózást azonban törli az új jogszabály.

 

Olcsóbb a kávé, az ital, drágul a cigaretta

 

A jövedéki és luxusadók területén is történt némi változás. A kávé, például, mentesül ezen illetéktől, így kilogrammonként 4 lejjel olcsóbban kerülhet piacra. Az alkoholra kirótt jövedéki adó is 1400 lejre csökken hektoliterenként, és teljes mértékben törlik a jachtokra, nagy teljesítményű autókra, illetve szőrmékre kirótt luxusadót is. Ellenben a cigaretta jövedéki adója 18 lejjel nő (ezer szálra számolva), így csomagonként minimum 30 banis drágulásra kell számítani. És jövedéki adóval sújtották az elektromos cigarettát is.

Az említett módosítások mellett még számtalan újdonságot tartalmaz az új adótörvénykönyv, különösen a vállalkozókra vonatkozóan, így ajánlatos azt időben és alaposan megismerni, hiszen a mulasztásokért járó bírságok szintén 5-6-szorosra emelkedtek!

Hozzászólások